Föreläsning hela dagen! (läs om du ORKAR..)

Hejhej!

Idag har skoldagen varit extremt lugn. Alla åttor var nämligen på föreläsning där Mietek Grocher berättade om hans uppfattning i koncentrationslägren under andra världskriget. Han var en som överlevde nio stycken koncentrationslägren. Han har varit med om ett och annat. Eller, riktigt mycket.

Efter föreläsningen fattar jag verkligen hur hårt livet var under den tiden. Allt kretsade runt döden. Judar i Polen blev fångar i koncentrationslägren och plågades mer och mer för varje dag som gick. Gravida kvinnor blev huggna i magen för att barnen skulle dö. På sjukhusen la dem de nyfödda barnen i säckar och kastade ner dem från tredje våning. Hemsk jag vet. Men det var absolut inte allt! Detta var en av de få sakerna som hände. 

På koncentrationslägrerna fanns två val: Antingen gasades man ihjäl eller så blev man slav och fick arbeta till döds. Och detta fick man inte välja själv, utan vakter pekade ut vilka som skulle gå till höger och vilka som skulle gå till vänster. På vänstersidan, där man gasades ihjäl, hade man ingen chans att överleva. Men på högra sidan hade man chans att få överleva och åka vidare till nästa läger och plågas ännu mer.

Visst är det hemskt? Finns så mycket mer som jag inte orkar skriva, men detta var en liten del av allt. Föreläsningen var jättebra och jag tror att nästan alla tyckte det var intressant. Det var nog första gången arenan har varit tyst med alla åttor samtidigt. Många grät. Även jag fick några tårar att börja rulla ner.

I slutet blev föreläsningen lite långdragen, men annars var det jättebra. Dagen var bättre än vanligt, gött att slippa idrott iallafall.. :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0